Gezonder eten op een makkelijke en leuke manier

Als je dit artikel gaat lezen kan het best zijn dat je graag gezonder wilt eten, maar dat je dat lastig vindt. Het zou kunnen dat je een druk leven hebt. Drukke baan, een gezin, vrienden en familie. Allerlei zaken die veel tijd vragen, waardoor aan je eetpatroon denken er nog weleens bij inschiet. Gezond eten zou daarom makkelijk en leuk moeten zijn. Vind jij dat ook? Lees dan snel verder, want ik geef je een aantal tips!

Foto door Trang Doan via Pexels

Een goed begin is het halve werk

Fruit eten. Vooral dat vergeten we nog weleens. Het kan helpen om standaard bij het ontbijt fruit te eten. Een appel, twee mandarijnen of een banaan. Het maakt niet uit wat voor fruit je eet, als je maar een beetje varieert. Per dag zouden we twee stuks fruit moeten eten, en nummer één heb je op deze manier al binnen.

Kap met witbrood

Koop trouwens volkorenbrood in plaats van witbrood. Dit is een kleine gewoonteverandering. Je zult echt proeven dat het veel lekkerder is. Plus, het is voedzamer en gezonder.

Trouwens, laat ik niet vergeten te vermelden dat volkorenpasta en zilvervliesrijst gezonder zijn dan witte pasta en witte rijst. Maak in de supermarkt in het vervolg deze gezondere keuzes.

Een uitje naar de groenteboer

Het is weliswaar duurder, maar voor het geval geld geen grote rol speelt kun je overwegen om eens naar de groenteboer te gaan. Groente en fruit zijn daar van een betere kwaliteit dan bij de supermarkt, dus lekkerder. Maak het leuk door eens wat nieuws te proberen. Neem eens dingen mee zoals mango’s of passievruchten als je ze nog nooit gegeten hebt.

Drink thuis geen frisdrank meer

Oké, deze tip is misschien iets moeilijker, maar ik vind hem wel belangrijk. Minderen met frisdrank scheelt een hoop suiker, zeker als je bijna niets anders drinkt.

Is het je trouwens weleens opgevallen dat als je eenmaal begint met frisdrank drinken, je binnen no time weer dorst krijgt en weer naar de colafles grijpt? Het is even een stap, maar doorbreek die vicieuze cirkel en drink vanaf nu alleen nog maar water als je thuis bent. Drink desnoods alleen nog maar frisdrank als je bijvoorbeeld uit eten gaat of op visite bent.

Ik raad je echt aan om in het vervolg geen frisdrank meer mee te nemen uit de supermarkt. Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet opdrinken/opeten.

Minderen met frisdrank is niet alleen goed voor je lijf, maar ook goed voor je portemonnee. Zo houd je euro’s over die je kunt uitgeven bij de groenteboer!

Gemak is niet altijd erg

Grijp gewoon een zak gesneden wokgroenten uit het koelvak. Groente is groente, toch? Tegenwoordig zijn er veel verschillende kant-en-klare groentemixen te koop, dus je kunt volop variëren.

Af en toe snacken mag

Je hoeft echt niet iedere keer taart te weigeren als je op visite bent. Als je zaken zoals taart, chips en koekjes te veel gaat schrappen uit je dieet maak je het jezelf veel te moeilijk en verlies je de motivatie. Eet dus gerust een gebakje op die verjaardag!

Dat waren mijn adviezen! Hopelijk heb ik gezond eten nu wat eenvoudiger en leuker voor je gemaakt. Ik wens je veel succes met het aanpassen van je eetpatroon!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *