De ultieme Gewoon Meindert superbespaargids!

Onlangs ben ik geïnterviewd voor de rubriek Superbespaarders van het AD (lees het artikel hier). Ik heb mij hiervoor aangemeld, omdat ik mensen wil laten zien hoe ik ondanks mijn beperkte inkomen toch kan rondkomen. Het artikel vertelt echter niet alles over hoe ik met geld omga. Daarom besloot ik het volgende artikel te schrijven waarin ik je een nog completer en duidelijker beeld geef over hoe ik mijn geldzaken regel. Hopelijk haal je hier een boel inspiratie uit!

Foto door Pixabay: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/euro-pond-bankbiljet-lot-259251/

Allereerst mijn belangrijkste tips:

  • Maak en houd overzicht. Houd je inkomsten en uitgaven netjes bij in bijvoorbeeld Excel of in een schrift. In Excel kun je een werkblad maken voor je vaste uitgaven en een voor je variabele uitgaven. Als je overzicht over je financiën hebt, zie je precies waar je te veel aan uitgeeft en waar je op kunt besparen. Je kunt meteen ‘bijsturen’ als het financieel de verkeerde kant opgaat.
  • Bespaar juist wél op de kleine dingen. Ik denk dat veel mensen dit niet doen omdat ze het te veel moeite vinden. Veel mensen vinden het het niet waard om een vergelijkingssite ondersteboven te keren om een paar euro per maand te besparen op een verzekering. Echter, als je de tijd neemt om op een aantal kleine uitgaven een paar euro per maand te besparen levert dit je al gauw een paar tientjes per maand op, en dat loont zeker als je een laag inkomen hebt.
  • Besef dat we bepaalde luxe dingen normaal zijn gaan vinden. Een voorbeeld: een auto voor de deur hebben staan is fijn en makkelijk en we vinden dit tegenwoordig heel normaal. Echter, dit is pas sinds een aantal decennia het geval. Sommige mensen hebben ‘m echt nodig, maar voor velen is een auto gewoon luxe en gemak. Wellicht kan jouw exemplaar de deur uit en kun je je verplaatsen met de fiets en het ov? Op vakantie gaan is net zo iets. Tegenwoordig doen we alsof we niet zonder kunnen. En ja, het is ook leuk! Echter, honderd jaar geleden was het al een uitzonderlijke luxe om een weekendje aan de Nederlandse kust door te brengen. Besef eens in wat voor tijd we leven, en je zult veel meer stilstaan bij bepaalde dingen. Misschien zul je minder geneigd zijn om bepaalde uitgaven te doen, omdat je inziet dat ze helemaal niet zo ‘noodzakelijk’ zijn als je denkt.

Boodschappen

Wat betreft de boodschappen is het verstandig om op de aanbiedingen te letten. Een makkelijke manier om dat te doen is om elke week de folder van je vaste supermarkt door te nemen en de (relevante!) aanbiedingen op te schrijven. Aan de hand daarvan kun je je weekboodschappen plannen en je maaltijden samenstellen. Zelf neem ik de folder voor de volgende week altijd in het weekend door.

Relevante aanbiedingen zijn aanbiedingen die je ook echt wat opleveren. Brood kopen we (bijna) allemaal, dus als dat in de aanbieding is, is dat voor de meesten van ons relevant. Een voorbeeld van een niet-relevante aanbieding: de tweede fles wijn gratis als je toch nooit wijn drinkt.

Sommige producten, zoals wasmiddel, kun je het beste altijd in de aanbieding kopen. Koop het bijvoorbeeld bij Kruidvat, de Action of bij Bol.com. Om te bepalen hoeveel je betaalt per wasbeurt kun je de totaalprijs van de aanbieding delen door het totaal aantal wasbeurten van de aanbieding. Bijvoorbeeld: 12 euro voor 3 flessen Robijn wasmiddel met elk 20 wasbeurten: 3 x 20 = 60 wasbeurten in totaal. 12 : 60 = €0,20 per wasbeurt.

Nog een tip: stop of minder met ongezonde producten zoals frisdrank, alcohol en tabak. Ik wil je echter aanraden om jezelf wel af en toe te trakteren. Als je nooit meer iets lekkers koopt, maak je het jezelf onnodig moeilijk. Koop af en toe gewoon een lekkere zak chips.

Tot slot:

  • Gooi brood standaard in de vriezer en haal er sneetjes uit als je gaat eten. Zo raakt je brood nooit over datum en hoef je niets weg te gooien.
  • Kook voor twee of drie dagen tegelijk.
  • Zelf koken is veel goedkoper dan eten bestellen. Is laatstgenoemde een makkelijke gewoonte geworden? Probeer te minderen.

Verzekeringen

Ik heb het al een beetje genoemd, maar: neem de moeite om die vergelijkingssites eens ondersteboven te keren. Die paar euro is het echt wel waard, zeker in deze tijd. Misschien kun je een bepaalde verzekering ergens anders goedkoper afsluiten of ben je dubbel verzekerd. En richting het einde van het jaar kun je ook weer zorgverzekeringen vergelijken. Doe dat ieder jaar opnieuw om te kijken of je een goedkopere kunt afsluiten.

Vergelijk je overige verzekeringen eens in de zoveel tijd, bijvoorbeeld iedere twee jaar.

Energie

Tja, dit is een lastige. Energie is tegenwoordig hartstikke duur. Als je de mogelijkheid hebt, zijn energiebesparende maatregelen zoals zonnepanelen, isolatie en een warmtepomp natuurlijk goede investeringen. Echter kan niet iedereen zich die veroorloven. Voor veel mensen, en eigenlijk voor iedereen, is zoveel mogelijk energie besparen daarom belangrijk. Ik zal de tips puntsgewijs opsommen:

  • Verwarm alleen in de ruimtes waar je vaak komt, zoals de woonkamer en je eventuele werkkamer. Je slaapkamer en je badkamer hoef je echt niet te verwarmen. Draai in deze ruimtes de verwarming op de vorstvrije stand (sterretje), zodat de leidingen in de winter niet bevriezen
  • Vervang je oude gloeilampen en halogeenlampen door ledlampen
  • Koop een fleecevest en zet de verwarming op maximaal 19 graden
  • Breng radiatorfolie aan achter de verwarming
  • Tochtstrips aanbrengen
  • Douche om de dag, elke dag douchen is ook nog eens slecht voor je huid
  • Douche kort
  • Trek de stekker uit het stopcontact als je een apparaat niet gebruikt
  • Zet de wasmachine zo vaak mogelijk op 30 graden, de ecostand en een zo laag mogelijk toerental

Ik geef vooral tips om te besparen op verwarmingskosten. Het grootste deel van de energiekosten gaat namelijk naar de centrale verwarming, dus als je wilt beginnen met het toepassen van een paar tips: begin met de verwarming.

Kleding

Veel kleding kopen is totaal onnodig en slecht voor het milieu.

  • Koop alleen kleding als je echt wat nieuws nodig hebt;
  • Koop kwalitatief goede kleding die lang meegaat. Op de korte termijn misschien wat duurder, maar op de lange termijn kan het juist geld schelen doordat je minder vaak iets nieuws nodig hebt;
  • Feestje? Kijk of je kleding kunt lenen of huren.

Openbaar vervoer

Besparen op openbaar vervoer (en autorijden) kan natuurlijk door minder te reizen. Duh.

Wat betreft openbaar vervoer is het goed om uit te rekenen of een abonnement goedkoper kan zijn. De NS biedt verschillende abonnementen en ook andere vervoerders doen dit. Neem eens een kijkje op de website van de vervoerders waarmee jij vaak reist. Voor mij is dat bijvoorbeeld Connexxion/OV Regio IJsselmond. Zie hier het overzicht van abonnementen op hun website.

Als ik met de bus reis, doe ik dat vaak in de daluren. Ik heb berekend dat het abonnement Dal Voordeel Oost Bus Jaar voor mij echt wel zoden aan de dijk zet. Die paar euro is dus eerst een kleine investering, maar die verdien ik al snel terug. Verder heb ik een Dal Voordeelabonnement van NS.

Gelijk uitrekenen of je treinkosten omlaag kunnen? Zie hier alle NS-abonnementen.

Meer inkomen

Toch meer inkomen nodig? Er zijn veel manieren om bij te verdienen, bijvoorbeeld bijles geven aan middelbare scholieren, inpakwerk, schoonmaken bij oude mensen of artikelen schrijven. Google eens op: ‘manieren om bij te verdienen’ of ‘manieren om geld te verdienen’ en kijk of er iets is wat bij je past. Ik wil binnenkort waarschijnlijk bijles gaan geven om een extra zakcentje te verdienen.

Je kunt ook kijken of je recht hebt op toeslagen. Kijk bijvoorbeeld op de website van de Belastingdienst of je recht heb op zorgtoeslag. Veel mbo-studenten bijvoorbeeld laten dit geld liggen. Zonde!

Gelijk checken of je misschien zorgtoeslag kunt krijgen? Op deze pagina vind je een link.

Ook de gemeente biedt tegemoetkomingen, zoals een individuele inkomenstoeslag of een tegemoetkoming chronisch zieken & gehandicapten. Het kan lonen om hiernaar te informeren. Zet je schaamte en trots opzij (ja, ik weet het, dat is niet altijd leuk) en kijk wat er te halen valt.

Nog wat laatste, willekeurige tips:

  • Zorg goed voor je gebit, het scheelt tandartskosten;
  • Om dezelfde reden: eet en drink minder suiker;
  • Kijk of je spullen kunt verkopen op Marktplaats;
  • Betaal je zorgverzekering in een keer, dat scheelt je een paar procent op je jaarpremie;
  • Of het nou onbeschoft is of niet: stop met fooien geven of geef minder;
  • Bespaar op uitjes. Een boswandeling is gratis. Ga naar het strand in plaats van naar het zwembad;
  • Zet je termijnbedrag van de energieaanbieder niet laag om geld te besparen. Het geld dat je nu niet uitgeeft, betaal je later toch wel als je straks een afrekening krijgt;
  • Bespaar niet op je gezondheid! Blijf bijvoorbeeld gewoon naar de tandarts gaan en koop gewoon fruit.

Oh ja, en nog even dit

Deze checklist van soChicken vind ik zelf fantastisch. Deze gaat je ook ongetwijfeld helpen om geld te besparen. Daarnaast biedt de website https://porterenee.nl een boel artikelen en blogs die je kunnen helpen om te besparen en je financiën op orde te krijgen.

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen om wat geld te besparen. Ik weet dat er veel mensen zijn die het tegenwoordig financieel zwaar hebben, en ik wil graag iets doen. Misschien ga ik deze bespaargids nog aanvullen. Voor nu wens ik je veel financiële onbezorgdheid toe!

Update gentherapie #6: (alweer meer dan) een jaar later

Alweer meer dan een jaar geleden ben ik behandeld met Luxturna: een middel dat de achteruitgang van mijn zicht moet stoppen. Sindsdien is er een boel gebeurd, dus het leek me tijd om de balans op te maken. Hoe gaat het nu? Wat zijn mijn ervaringen tot nu toe?

Ik wilde deze blog oorspronkelijk een jaar na de behandeling schrijven, maar de resultaten van sommige onderzoeken lieten wat langer op zich wachten.

Eerst nog de andere blogs over mijn behandeling lezen? Je vindt de links onderaan deze blog.

Rotterdam, de stad waar de behandeling plaatsvond. Foto door Larry: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/stad-horizon-brug-lange-blootstelling-11387333/

Voordat ik begin: wat heb ik ook alweer?

Ik heb sinds mijn geboorte retinitis pigmentosa. Dit is een oogaandoening waarbij de cellen in het netvlies kapotgaan. Het begint met nachtblindheid, vervolgens valt het gezichtsveld weg totdat er een klein stukje centraal zicht (een kokertje) overblijft. Uiteindelijk verslechtert dat ook, de ziekte leidt dus tot blindheid. Het is een genetische aandoening.

Er bestaan veel variaties op deze aandoening, omdat het door veel verschillende gendefecten veroorzaakt kan worden. Tegen ‘mijn’ gendefect is nu dus een behandeling beschikbaar die verdere verslechtering moet tegengaan en het resterende zicht kan verbeteren.

Vlak voor de behandeling was ik ernstig nachtblind en was er een stuk gezichtsveld tussen mijn centrale gezichtsveld en de brede rand weggevallen. Aan de onderkant ontbrak het grootste stuk van mijn gezichtsveld.

Nog even in het kort over de behandeling

Onder narcose brengt de chirurg met een injectienaald het goede gen aan in het netvlies, waardoor dat beter gaat werken. Het goede gen neemt de functie van het verkeerde gen over. Per ziekenhuisopname wordt één oog behandeld, bij mij zaten er tussen beide ogen negen dagen. Nadat het medicijn is ingebracht wordt er een luchtbel in het oog gespoten om het medicijn op zijn plek te houden. Na de operatie moet de patiënt 24 uur plat op de rug liggen om het medicijn goed in te laten werken. De luchtbel trekt na een week weg.

Nou, daar komt ‘ie dan: mijn ervaring, (meer dan) een jaar later

Door zo’n luchtbel zie je praktisch niks. Toen de luchtbel in mijn rechteroog weg was, merkte ik meteen dat het zicht in het donker beter was geworden. Onderweg naar het ziekenhuis voor de tweede operatie merkte ik het verschil tussen beide ogen: met mijn rechteroog kon ik de strepen op de weg beter zien (geen paniek, ik was bijrijder ;)).

Mijn linkeroog herstelde langzamer, maar uiteindelijk merkte ik aan die kant ook het verschil. Ik vond daardoor sneller de afstandbediening op de tafel als ik bij mijn ouders was.

Het verbeterde zicht in het donker zorgt ervoor dat ik me in donkere gebouwen beter red. Daarnaast merk ik ook meer gemak als het buiten donker is. Ik heb mijn lange taststok nog steeds nodig, maar pas als het echt al flink schemert. Plus, doordat ik beter zie in het donker hoef ik minder op de tast te doen. Daardoor loop ik sneller en kan ik beter uitkijken voor verkeer. Ik hoef minder te luisteren, doordat ik auto’s, fietsers en voetgangers beter zie. Of juist zie, doordat ik bijvoorbeeld voetgangers helemaal niet kon zien voor de behandeling, en nu vaak wel.

Het gezichtsveld is niet veranderd. Daar hoopte ik wel op, maar ik ben blij dat het in ieder geval niet nog minder wordt.

Wat lastig is is dat ik wel gevoeliger ben geworden voor licht. Bij te veel licht krijg ik al gauw een soort waas voor mijn ogen. Daarom zit ik thuis het liefst in het schemerdonker. Buiten draag ik nu meestal een zonnebril, dat deed ik eerder nooit. Ik heb er nu zelfs twee, op die manier heb ik altijd een reserve-exemplaar.

Ik heb ook baat bij een hoed die het felle licht van boven tegenhoudt. Ook al draag ik een zonnebril, mijn ogen worden heel moe van een felle lucht.

Een tijdje terug ontdekte ik dat ik witte letters op een zwart scherm beter kan lezen dan zwarte letters op een wit scherm (dit komt door de toegenomen lichtgevoeligheid). Gelukkig kan ik mijn laptop eenvoudig aan mijn wensen aanpassen. Met een toetscombinatie keer ik de kleuren om als ik veel van mijn scherm moet lezen.

Nieuw perspectief

De verwachting is nu dat mijn zicht stabiel blijft. Dat is natuurlijk fantastisch. Voorheen leefde ik met de gedachte dat ik rond mijn veertigste blind zou zijn. Die zorg is er nu niet meer. De dingen die ik nu nog kan kan ik dus gewoon blijven doen.

Nog steeds had ik liever gewoon goede ogen gehad, maar ik heb het liever zo dan dat het steeds slechter was geworden.

Controle Oogziekenhuis

In april, een jaar na de operaties, moest ik weer naar het Oogziekenhuis in Rotterdam voor controle. Daar onderging ik weer allerlei testjes. Mijn gezichtsveld, mijn zicht in het donker, het scherp zien op een afstand, alles werd weer gemeten.

Aan het einde van de dag keek de oogarts nog in mijn ogen met een lampje. Er waren geen veranderingen te zien, behalve wat pigmentvorming. Volgens de oogarts was dit iets wat bij mensen met ‘normale ogen’ ook voorkwam. Het is geen reden tot zorg.

De resultaten van de onderzoeken waren voor een deel nog niet binnen aan het einde van de dag. De oogarts zou me hier nog over bellen, en dat gebeurde eind juli. Wat bleek? Mijn nachtzicht, gezichtsveld en gezichtsscherpte zijn allemaal stabiel gebleven. Nou, daar hoopten we op!

Zoals je hebt kunnen lezen is er een boel gebeurd en ik ben dan ook blij dat alles op medisch gebied tot rust is gekomen. Dit was waarschijnlijk de laatste gentherapie-update, want ik verwacht niet dat er nog spannende dingen gaan gebeuren op dit vlak. Ik zal echter nog wel sporadisch wat schrijven over andere zaken die met slechtziendheid te maken hebben.

Mijn andere blogs over mijn behandeling

Medische mijlpaal (29 april 2021)

Update gentherapie #1 (13 mei 2021)

Update gentherapie #2: flitsjes, druk en drugs (20 mei 2021)

Update gentherapie #3: is de druk al rustig? (27 mei 2021)

Update gentherapie #4: eindelijk stoppen met de medicatie? (19 juni 2021)

Update gentherapie #5: drie maanden later (18 juli 2021)